Frivilligkoordinator

Arbejdsopgaver:

Frivilligkoordinatoren på Sct. Maria Hospice leder frivilliggruppen, som dels yder deres indsats på hospice, dels de frivillige, som er ude i hjemmene hos alvorligt syge.

Et vigtigt fokus er, at Sct. Maria Hospices værdigrundlag er tydeligt i den måde, hvorpå vi møder patienter og pårørende, i vores samarbejde med personalet og med hinanden.

Der er opmærksomhed på frivillighedens væsen, på at den enkelte trives med opgaver og udfordringer, at gruppen har sammenhængskraft og er levende i al sin mangfoldighed.

Frivilligkoordinator er bindeled mellem personale- og frivilliggruppen. Kommunikation og information begge veje er derfor vigtig, videns- og erfaringsudveksling – dialog og udvikling er ligeledes nøgleord.

Tilbud til patienter og pårørende:

Mit navn er Hanne Kaaberbøl, jeg er Frivilligkoordinator på Sct. Maria Hospice. Jeg er ansvarlig for at rekruttere, videreudvikle og fastholde den store gruppe frivillige, som er knyttet til Sct. Maria Hospice.

I det daglige koordinerer jeg den frivillige indsats på hospice, udarbejder vagtplaner og fungerer som bindeled mellem de frivillige og de fagprofessionelle.

De frivilliges motivation og behov for støtte afdækkes løbende, og som frivilligkoordinator sikrer jeg, at frivillige får supervision, introduktion og undervisning i relevante emner for at være frivillige på et hospice.

Desuden tager jeg initiativ til sociale arrangementer for de frivillige, månedlige fællesmøder, netværksarrangementer og andre arrangementer.
I samarbejde med Støtteforeningen søger jeg også fonde, som er med til at finansiere den frivillige indsats og er med til at dokumentere den frivillige indsats.

De frivillige stiller sig til rådighed for, hvad der kan byde sig af opgaver, og de er en dejlig gruppe mennesker med vidt forskellige interesser og kompetencer.

Fælles for alle er imødekommenhed og hjælpsomhed;

Så spørg endelig, når der er brug for hjælp til at lave kaffe, bukserne skal sys ind, blomsterne skal ordnes, fuglekuglen på terrassen er spist, du vil have handlet, læst op, sludre, spille kort, gå/køre en tur i haven……..

Døren til frivilligkontoret står altid åben;

De frivillige, er oftest at finde i fællesrummene eller ved spisestuen. De bærer alle navneskilt, hvor der udover navn også står, at de er frivillige.

Er vi ikke lige til at finde, så sig det til sygeplejersken, så får vi besked.